خرید لاستیک

ساخت وبلاگ

لاستیک (تایر) به عنوان آخرین عضو گردنده از سیستم انتقال قدرت می باشد که نقش مهمی را در کنترل خودرو بر عهده دارد. پس انتخاب لاستیک و نگهداری از آن از عوامل مهم برای عملکرد هرچه بهتر این عضو از سیستم خودرو محسوب می گردد.

بسیاری از اعداد و ارقامی که بر روی لاستیک خودرو درج شده است و شاید خیلی از ما هنگام خرید لاستیک به این اعداد و ارقام توجه نکنیم. در زیر به توضیح این اعداد حک شده می پردازیم و شما هم هنگام خرید لاستیک به این اعداد توجه کنید.

1- تاریخ تولید

آیا می دانید که لاستیکهای خودرو نیز مانند بسیاری از فراورده های مصنوعی دیگر، تاریخ مصرف دارند؟ این تاریخ 4 سال پس از تاریخ تولید آنهاست که معمولاً به صورت عددی 4 رقمی بر روی لاستیک درج شده است.

پیدا کردن تاریخ انقضای مصرف لاستیک، کاری بسیار آسان است. اگر به نوشته های درج شده در کنار لاستیک دقت کنید، عددی 4 رقمی را خواهید دید که هفته و سال میلادی تولید آن را مشخص می سازد. در واقع لاستیک 4 سال پس از این تاریخ، قابل استفاده نیست.

درصورتی که تاریخ مصرف لاستیک شما گذشته باشد، این احتمال که به دلیل ترکیدن ناگهانی آن باعث تصادف شده و یا حتی مرگ آور شود، بسیار زیاد است. تاریخ تولید می تواند هشداری برای ما باشد تا با بررسی آن، از پایان نیافتن مهلت مصرف لاستیک خودروی خویش مطمئن شویم.

لاستیک خودرو

 راهنمای خرید لاستیک خودرو

2- حداکثر فشار باد

مطلب حائز اهمیت دیگری که غالبا آن را فراموش کرده و یا به آن اهمیتی نمی دهیم، میزان فشار باد مجاز لاستیک است. در صورتی که قصد سفر داشته باشید، فشار لاستیک ها را نسبت به فشار توصیه شده در شرایط عادی به مقدار 4psi کاهش دهید، زیرا لاستیک ها به هنگام رانندگی طولانی در بزرگراه ها، گرم شده و فشار باد درون آنها بالا می رود.

میزان حداکثر فشار باد مجاز برای هر لاستیک را می توانید بر روی دیواره کناری آن مشاهده کنید. حداکثر فشار مجاز برای بعضی لاستیک ها 32psi، برای برخی 44psi و برای بعضی دیگر از انواع لاستیک ها حتی تا 50psi در نظر گرفته شده است. اطلاعات لاستیک خودرو خود را بررسی کنید تا از میزان فشار مجاز واقعی آن مطلع شوید. تنظیم فشار باد تا چند پوند کمتر از حداکثر فشار مجاز، عملی قابل قبول است، ولی نباید در این کاهش افراط کنید.

لاستیک های مختلف بر حسب کاربردهای گوناگون، برای تحمل فشارهای مختلفی طراحی شده اند. فشار کم باد داخل لاستیک، موجب بالا رفتن حرارت آن می شود. عکسبرداری مادون قرمز از لاستیکی با فشار باد کم که در سرعت بالا تست شده است، نشان می دهد که دمای مخرب آن بالا می رود.

3- بار مجاز

مطلب مهم دیگری که باید هنگام خرید لاستیک به آن توجه کرد، میزان باری است که می توانیم روی لاستیکها وارد کنیم که به آن شاخص وزن لاستیک گفته می شود. در بسیاری مواقع بدون توجه به فشاری که بار اضافی درون خودرو به لاستیک ها وارد می کند، اقدام به حمل بار با خودرو می کنیم. عبور از مرز مجاز بار، امکان انهدام لاستیک را افزایش داده و حتی ممکن است عاملی موثر در وقوع تصادفات باشد.

این عدد، نماینده حداکثر وزنی است که هر لاستیک می تواند تحمل کند، هنگامی که حداکثر مقدار مجاز فشار را داشته باشد و بین صفر تا 279 متغیر است. برای خودروهای سواری، عدد شاخص وزن بین 75 تا 105 است. برای مثال، شاخص وزن برای خودروی پراید 76 و معادل 400 کیلوگرم بار است، یعنی این لاستیک هنگامی که حداکثر فشار باد مجاز را دارد، حداکثر 400 کیلوگرم را می تواند حمل کند. توجه داشته باشید هرگز لاستیکی را که شاخص وزن آن کمتر از میزان توصیه شده از سوی سازنده خودروست، روی رینگ نصب نکنید.

4- سرعت مجاز

سرعت مجاز هر لاستیک، حداکثر سرعتی است که لاستیک می تواند به مدت 10 دقیقه تحمل کند. این شاخص با یکی از حروف لاتین A تا Z بیان می شود. برای مثال روی جداره لاستیک خودروی پراید، نماد H برای سرعت درج شده که نشان می دهد هنگامی که لاستیک دارای فشار باد و بارگذاری مناسب است، حداکثر توان حرکت 320 کیلومتر در ساعت را داراست. واضح است اگر لاستیکی تحت تأثیر حداکثر سرعت واقع شود، اما فشار باد آن تنظیم نباشد و یا اضافه بار روی آن اعمال شود، آسیب می بیند و یا ممکن است بترکد.

خرید لاستیک...
ما را در سایت خرید لاستیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مبنا lastic06 بازدید : 157 تاريخ : سه شنبه 17 بهمن 1396 ساعت: 17:41

از دغدغه ها ونگرانی ها رانندگان در زمان خرید لاستیک ، خرید یک لاستیک تازه تولید شده است.

متاسفانه در کشور ما لاستیکهای خارجی بیشماری وجود دارد که بیش از پنج سال از تاریخ ساخت آنها گذشته است.این مورد برای لاستیکهای ساخت داخل کمتر وجود دارد.

خطرات این لاستیکها با توجه به شرایط آب و هوائی گرم و جاده های پر دست انداز،رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خانواده های پر جمعیت و تکمیل ظرفیت کامل خودرو توسط افراد خانواده،  … باعث ناامنی استفاده از این لاستیکها در جاده های کشور به خصوص در زمان مسافرت و استفاده از خودرو در مدت زمان و ساعت بیشتر می گردد.

این لاستیکها که در بازار به اصطلاح لاستیک انباری شناخته می شوند.به دلایل مختلفی نظیر توقیف محموله های قاچاق، عدم فروش در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آنها به یک کشور ثالث و یا لاستیکهائی که در یک سری ساخت در کارخانه مشکل فنی داشته که توسط تولید کنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق می گردند.و دلایل بسیار دیگر که فقط سازندگان ازآن باخبر هستند.

این لاستیکهای انباری توسط فروشندگان جزئی با قیمتی در حدود ده الی بیست هزار تومان کمتر از لاستیکهای تازه تولید شده از عمده فروشان لاستیک خریداری می گردد.در زمان خرید فروشندگان از وضیعت انباری بودن آن اطلاع می یابند.متاسفانه این صداقت در زمان فروش به مشتریان وجود ندارد و بدون اطلاع به مشتری و با همان قیمت لاستیک تازه تولید شده به مشتری از همه جا بیخبر فروخته می شود.

این لاستیکهای انباری هیچ تفاوت ظاهری با یک لاستیک تازه تولید شده ندارند. وازنظر شکل ظاهری نمی توان تشخیص انباری بودن آن را داد.سازندگان خودرو جهت مشخص نمودن زمان تولید لاستیک ملزم به ثبت تاریخ ساخت هستند.

متاسفانه این تاریخ به گونه ائی برلاستیک درج شده که توسط مصرف کننده به راحتی قابل تشخیص نیست.با مطالعه مطلب ذیل به راحتی میتوانید زمان تولید لاستیک را متوجه شوید.در جداره بیرونی لاستیکها یک عدد چهار رقمی درج شده است که مشخص کننده زمان تولیدآن است. این عدد بر اساس سال تولید و تعداد هفته است. دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخر سال تولید را نشان می دهد.قابل ذکر است مصرف لاستیک هایی که  ازتاریخ تولید آنها بیش از ۳ سال می گذرد مناسب نیست.

فرضا درج عدد ۱۶۰۷بر روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در هفته شانزدهم سال ۲۰۰۷ تولید شده است.اگر این عددسه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال ۲۰۰۰ می باشد.نکته ی دیگر قابل ذکر در مورد لاستیک های ایرانی این است که در هنگام خرید لاستیک حتما دارای علامت استاندارد باشند.لاستیک های ایرانی از این دسته در دونوع در بازار یافت می شوند.در نوع اول لاستیک ایرانی در دوطرف خود دارای مهراستاندارد می باشد که این نوع لاستیک  درجه یک محسوب می شود.اگر لاستیک تنها در یک طرف دارای علامت استاندارد باشد بیانگر این است که لا ستیک درجه دو می باشد.لاستیک هایی که در زمان تولید در کارخانه به هر علتی در حین تولید مانند قطع برق وقفه ای در تولیدشان می افتد به جمع لاستیک های درجه دو می پیوندند.

خرید لاستیک...
ما را در سایت خرید لاستیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مبنا lastic06 بازدید : 159 تاريخ : سه شنبه 17 بهمن 1396 ساعت: 17:40